Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας. Για να συμμορφωθείτε με τη νέα οδηγία για την ιδιωτική ζωή, πρέπει να ζητήσουμε τη συναίνεσή σας για να ορίσετε τα cookies. Μάθετε περισσότερα.
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας. Για να συμμορφωθείτε με τη νέα οδηγία για την ιδιωτική ζωή, πρέπει να ζητήσουμε τη συναίνεσή σας για να ορίσετε τα cookies. Μάθετε περισσότερα.
Στον οδηγό αυτό:
Η χρήση αλοιφαδόρου συχνά θεωρείται ως η σκοτεινή πλευρά του detailing. Αν και αυτό είναι αλήθεια αυτό δε σημαίνει ότι δεν μπορείτε να μάθετε τη διαδικασία και σχεδόν αμέσως να απολαύσετε καταπληκτικά αποτελέσματα. Το γυάλισμα δεν είναι τόσο περίπλοκο όσο πιστεύουν πολλοί. Με τα κατάλληλα προϊόντα και λίγη εξάσκηση είμαστε σίγουροι ότι όλοι μπορούν να αποκτήσουν τις βασικές δεξιότητες που απαιτούνται. Αλλά πάντα πριν από όλα προτεραιότητα έχουν τα βασικά.....
Μπορεί να έχετε ακούσει πολλές ορολογίες σχετικά με το γυάλισμα όπως κόψιμο, γυάλισμα, φινίρισμα, κατέβασμα ή ακόμα περισσότερο ορολογίες από το εξωτερικό όπως cutting, refining, restoring, compounding κτλ.
Ωστόσο, στη βασική ιδέα όλα αυτά σημαίνουν το ίδιο πράγμα. Γυάλισμα είναι η μηχανική (ή φυσική) απομάκρυνση ατελειών από μια επιφάνεια μέσω τριβής. Με την τριβή θα απομακρυνθεί ένα μικροσκοπικό μέρος από το ανώτερο στρώμα της επιφάνειας αφήνοντας πίσω μια τελείως επίπεδη επιφάνεια χωρίς ατέλειες. Η λεία επιφάνεια έχει ως αποτέλεσμα την ομοιόμορφη διάθλαση του φωτός προσφέροντας οπτικά λάμψη και βάθος.
Από εκεί και πέρα θα μπορούσαμε να πούμε ότι το γυάλισμα χωρίζεται σε επιθετικό (cutting) και φινιρίσματος (refining) ανάλογα τον συνδυασμό των προϊόντων που θα χρησιμοποιηθούν. Για παράδειγμα μια χοντρή αλοιφή περιέχει μεγαλύτερους λειαντικούς κόκκους οι οποίοι αφαιρούν γρήγορα περισσότερο υλικό από την επιφάνεια. Σε αντίθεση μια αλοιφή φινιρίσματος έχεις πολύ μικρότερους κόκκους λείανσης που επιδρούν σε ακόμα μικρότερο επίπεδο με την επιφάνεια αφαιρώντας λιγότερο υλικό σε σχέση με μια χοντρή, ενώ τα όποια σημάδια από τη διαδικασία αυτή δεν είναι ορατά από το μάτι οπότε και βλέπουμε την επιφάνεια λεία και με λάμψη.
Το πραγματικό ερώτημα στη συνέχεια είναι πόσο επιθετικό θα είναι το γυάλισμα που θα πρέπει να διαλέξουμε κάθε φορά. Αυτό εξαρτάται κυρίως από το τις ατέλειες που θέλουμε να διορθώσουμε και το βερνίκι του χρώματος.
Με το πέρας των χρόνων οι τεχνικές βαφής έχουνε αλλάξει δραματικά για δύο βασικούς λόγους. Ο πρώτος είναι ότι η τεχνολογία προχωρά με άλματα οπότε τα υλικά που χρησιμοποιούνται καθώς και τα μέσα εφαρμογής τους αλλάζουν. Ο δεύτερος είναι ότι συνέχεια εφαρμόζονται νέοι κανονισμοί για την υγεία και το περιβάλλον μεταβάλλοντας υποχρεωτικά τη σύνθεση των υλικών.
Τα καλά νέα είναι ότι δε χρειάζεται να ξέρουμε πως ή από τι είναι φτιαγμένο το χρώμα που θέλουμε να γυαλίσουμε. Αυτό που είναι βασικό εδώ είναι ότι σε σχέση με το γυάλισμα μπορούμε να χωρίσουμε τα χρώματα των αυτοκινήτων σε 2 κατηγορίες.
Κλασσικά και vintage αυτοκίνητα συνήθως έχουνε βαφή ενός σταδίου. Αυτό σημαίνει πως το χρώμα τους αποτελείται με μία μόνο στρώση χρώματος η οποία έχει εφαρμοστεί επάνω σε μια επιφάνεια που έχει περαστεί με primer.
Πρακτικά στο γυάλισμα αυτό σημαίνει ότι δουλεύουμε απευθείας πάνω στο χρώμα και αυτός είναι ο λόγος που θα δούμε χρώμα να έχει μεταφερθεί πάνω στο σφουγγάρι γυαλίσματος. Εκτός και εαν αυτό είναι το primer, το χρώμα στο σφουγγάρι δε σημαίνει ότι κάψαμε την επιφάνεια αλλά είναι φυσιολογικό. Τα χρώματα δυο σταδίων είναι μια άλλη υπόθεση....
Σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα μετά τα μέσα του 1980 έχουνε βαφή 2 σταδίων. Αυτό σημαίνει ότι το χρώμα πάνω από το primer έχει εφαρμοστεί σε 2 στάδια - το στρώμα του βασικού χρώματος, ακολουθούμενο από ένα στρώμα προστασίας (βερνίκι). Αυτό περιλαμβάνει μεταλλικά και περλέ χρώματα που περιέχουν μεταλλικούς ή κεραμικούς κρυστάλλους στη βάση του χρώματος για πιο εντυπωσιακή αντανάκλαση του φωτός.
Με βάση τα παραπάνω, σε βαφές 2 σταδίων όταν γυαλίζουμε δεν ακουμπάμε καθόλου το χρώμα αλλά το προστατευτικό βερνίκι πάνω από αυτό. Μεταφορικά για να γίνει πιο κατανοητό είναι σαν να καθαρίζουμε ένα τζάμι για να έχουμε καλύτερη ορατότητα σε ό,τι είναι πίσω από αυτό.
Επιπλέον, η σκληρότητα στο βερνίκι αλλάζει ανάμεσα στους κατασκευαστές ή ακόμα και ανάμεσα σε ίδια αυτοκίνητα. Εδώ δεν υπάρχει κάποιος κανόνας αλλά βλέπουμε μεταβολές ανάμεσα στα μέρη που φτιάχτηκαν ή στην αγορά για την οποία προορίζονται. Τα Γερμανικά αυτοκίνητα για παράδειγμα συνήθως έχουν σκληρό βερνίκι. Το νόημα είναι ότι μπορεί να συναντήσετε διαφορετικά βερνίκια τα οποία θα πρέπει να γυαλιστούν με διαφορετικούς συνδυασμούς από αλοιφές και σφουγγάρια.
Εκτός και εάν είστε επαγγελματίας που θα συναντήσει μεγάλη ποικιλία οχημάτων το πιο πιθανό είναι ότι το αυτοκίνητο που θα γυαλίσετε θα είναι βαφής 2 σταδίων.
Το πάχος του χρώματος μετριέται σε microns και συναντάμε διαφορετικές μετρήσεις από όχημα σε όχημα. Οι βαφές 1 σταδίου είναι πιο λεπτές από αυτές των 2 σταδίων και σε μέσο όρο μια βαφή οχήματος όπως βγήκε από τον κατασκευαστή θα είναι ανάμεσα σε 100 με 140 microns. Αυτό αποτελείται από το primer (12 - 40 microns), το χρώμα (25 - 40 microns) και το βερνίκι (45 - 70 microns. Σαν σημείο αναφοράς θα μπορούσαμε να πούμε ότι μια ανθρώπινη τρίχα είναι περίπου 70microns.
Όπως φαντάζεστε ο το πρώτο μέλημα μας είναι να υπάρχει αρκετό πάχος βερνικιού για να μπορούμε να γυαλίσουμε. Είναι ο λόγος που πολλοί επαγγελματίες χρησιμοποιούν ειδικά παχύμετρα χρώματος ειδικά όταν δεν ξέρουνε το ιστορικό του οχήματος που θα εργαστούν.
Στην προσπάθεια πλήρους απομάκρυνσης μιας γρατζουνιάς στην πράξη αφαιρούμε τόσο βερνίκι όσο βαθιά είναι και η γρατζουνιά.
Μια σημαντική παράμετρος είναι και οι επιδιορθώσεις που μπορεί να έχουνε γίνει στο χρώμα οι οποίες θα δίνουν τοπικά ασυνήθιστα μεγάλες μετρήσεις. Αυτό συμβαίνει γιατί η βαφή της επιδιόρθωσης επικαλύπτει την παλιά για να μην γίνεται ορατή η επισκευή. Καλό είναι σε τέτοια σημεία να αποφύγουμε το γυάλισμα για να μην αναδειχθούν ανομοιότητες.
Ενώ όλα αυτά σαν πρώτη ανάγνωση μπορεί να φοβίσουν ένα ερασιτέχνη, στην πραγματικότητα δεν υπάρχει μεγάλος λόγος ανησυχίας. Συνήθως, ένας ενθουσιώδης νέος detailer, τα αμάξια που θα κληθεί να γυαλίσει θα έχουν περίσσιο πάχος βερνικιού ενώ θα ξέρει και το ιστορικό επισκευών του οχήματος. Σε αντίθεση με έναν επαγγελματία που αναλαμβάνει συνέχεια ξένα οχήματα και πρέπει να εξετάσει με λεπτομέρεια τις επιφάνειες για να αποκλείσει εκπλήξεις.
Σε γυάλισμα ενός σταδίου τελικού φινιρίσματος αφαιρούμε περίπου 1 - 2 microns βερνικιού ενώ σε επιθετικό γυάλισμα (heavy cutting) 5 - 6 microns.
Ένα αποτελεσματικό γυάλισμα με αλοιφαδόρο μπορεί να απομακρύνει ένα μεγάλο μέρος των πιο συνηθισμένων ατελειών όπως γρατζουνιές, αράχνες, ολογράμματα κλπ αρκεί αυτές να μην έχουν φτάσει στο χρώμα ή στο primer. Ακόμα και αυτές όμως οι πολύ βαθιές ατέλειες θα δείχνουν πολύ καλύτερα μετά από ένα γυάλισμα μιας και δε θα έχουν τόσο σκληρές γωνίες αντανάκλασης.
Τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που θα αντιμετωπίσετε είναι .....
Ο κλασικός εφιάλτης του πλυσίματος. Αυτές οι ελαφριές γρατζουνιές σχηματίζονται στο πλύσιμο ρουτίνας λόγω κακής τεχνικής καθαρίσματος όπου οι βρωμιές λειτουργούν σαν γυαλόχαρτο γρατζουνώντας την επιφάνεια στο μοτίβο της κίνησης που κάνουμε με το γάντι / σφουγγάρι πλυσίματος. Στο φως του ήλιου είναι ορατά σαν τον ιστό της αράχνης. Στο γυάλισμα είναι απαραίτητη η χρήση καλού φωτισμού για να γίνουν εμφανή τα σημάδια αυτά.
Προκαλούνται συνήθως από τυχαία επαφή με διάφορα μέσα όπως ρούχα, κλαδιά κλπ. και μπορεί να είναι πολλές φορές πιο επιφανειακές σε σχέση με τον ιστό της αράχνης.
Η διάβρωση μπορεί να μην είναι τόσο συχνή όπως τα σημάδια αράχνης αλλά τη συναντάμε σε περιπτώσεις όπου κάτι οξύ όπως κουτσουλιές και όξινη βροχή έχουνε παραμείνει στο βερνίκι για μεγάλο χρονικό διάστημα προκαλώντας φθορά.
Τα σημάδια νερού τα συναντάμε συνήθως από το νερό της βρύσης μιας και αυτό μπορεί να περιέχει διάφορα μέταλλα, άλατα και άλλες ουσίες οι οποίες είναι επιβλαβείς στο βερνίκι όταν δεν σκουπίσουμε σωστά το χρώμα και τα αφήσουμε αυτά να μείνουν επάνω του όταν το νερό εξατμιστεί.
Είναι τα σημάδια από τα πρώτα στάδια γυαλίσματος με πιο χοντρές αλοιφές οι οποίες δεν μπορούν να πετύχουν καλό φινίρισμα και απαιτούν περαιτέρω εργασία με ψιλές αλοιφές.
Είναι η διάβρωση που προκαλείται από τα στοιχεία του αέρα και προσδίδουν μια λευκή όψη η οποία είναι συνήθως πιο ορατή σε κόκκινα χρώματα που φαίνονται ροζ ή σε μαύρα που φαίνονται γκρι.
Εκτός από τις ατέλειες που θα αντιμετωπίσετε υπάρχουν και μια σειρά ακόμα από ερωτήματα που πρέπει να απαντήσετε πριν αποφασίσετε τι προϊόντα θα χρειστείτε για την εργασία.
Πρώτο και πιο σημαντικό είναι: τι αποτέλεσμα θέλετε να πετύχετε; Με άλλα λόγια θέλετε μια βελτίωση ενός σταδίου γυαλίσματος; Θέλετε μια πλήρη αποκατάσταση χρώματος για την εφαρμογή κεραμικής προστασίας; Μπορείτε να ξοδέψετε από μερικές ώρες για ένα γυάλισμα ενός σταδίου έως και μια εβδομάδα ή περισσότερο για ένα πλήρες πολλών σταδίων γυάλισμα. Οπότε πρέπει να γνωρίζετε πόσο χρόνο μπορείτε να διαθέσετε και τι αποτελέσματα μπορείτε να πετύχετε.
Ακόμα πρέπει να λάβετε υπόψιν την προστασία που θέλετε να εφαρμόσετε μετά το γυάλισμα. Εαν βάλετε ένα κερί carnauba, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οποιαδήποτε αλοιφή γυαλίσματος ακόμα και αυτές που μπορεί να περιέχουν έλαια ή δική τους προστασία.
Εαν από την άλλη σκοπεύετε να εφαρμόσετε κάποιο κεραμικό τότε οι αλοιφές που θα δουλέψετε δεν πρέπει να περιέχουν κεριά ή άλλα πρόσθετα μιας και τα προϊόντα κεραμικής προστασίας χρειάζεται να εφαρμοστούν σε γυμνό βερνίκι προκειμένου να κάνουνε το απαραίτητο δεσμό.
Οι διαφορετικοί συνδυασμοί ανάμεσα σε αλοιφές (χοντρή, μεσαία, λεπτή) και σφουγγάρια (γούνες, μικροϊνες κτλ.) γυαλίσματος μπορούν να πετύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Πολλοί έχουνε ένα αγαπημένο συνδυασμό προϊόντων που συνήθως τους δίνει το καλύτερο αποτέλεσμα αλλά ποτέ αυτό δεν είναι χρυσός κανόνας που ταιριάζει σε όλες τις περιπτώσεις.
Το κλειδί είναι να θυμάστε ότι τα σφουγγάρια είναι ήδη από μόνα τους λειαντικά ανάλογα την σκληρότητα τους. Οπότε όταν τα συνδυάζουμε με μια λεπτή / χοντρή ή μεσαία αλοιφή μας δίνουν διαφορετική κοπτική δυνατότητα καθώς και διαφορετικό φινίρισμα. Για παράδειγμα ένα γυάλισμα πολλών σταδίων θα έχει ένα κοπτικό συνδυασμό ακολουθούμενο από ένα συνδυασμό φινιρίσματος.
Ο τρόπος χρήσης ενός συνδυασμού έχει την ίδια σημασία σε όλη την αλυσίδα ενός γυαλίσματος. Ο τρόπος που θα σπάσει η αλοιφή γυαλίσματος σε μικρότερους κόκκους γυαλίσματος ή πως θα δουλευτεί επάνω στην επιφάνεια παίζουν καθοριστικό ρόλο για πετύχετε αυτό που θέλετε. Ένας πλήρης κύκλος εργασίας με την αλοιφή που έχετε επιλέξει είναι πολύ σημαντικό ανεξάρτητα από το εαν κάνετε γυάλισμα ενός σταδίου ή μια πλήρη αποκατάσταση με δύο ή και τρία στάδια.
Η κεντρική ιδέα είναι να δουλέψετε σωστά την αλοιφή ώστε οι λειαντικοί κόκκοι να σπάνε όλο και σε μικρότερο μέγεθος προσφέροντας καλύτερο φινίρισμα. Σκεφτείτε του κόκκους λείανσης σαν μεγάλες πέτρες με έντονες γωνίες οι οποίες όταν έρχονται σε επαφή με την επιφάνεια μπορούν και αφαιρούν μεγάλη ποσότητα λόγω των αιχμηρών πλευρών τους αλλά ταυτόχρονα αφήνουν σημάδια λείανσης. Στην συνέχεια όσο δουλεύουν διαλύονται σε μικρότερα κομμάτια οπότε πλέον γίνονται λιγότερα αιχμηρά οπότε αφήνουν πίσω τους και λιγότερα σημάδια.
Στις περισσότερες περιπτώσεις πρέπει να δουλέψετε την αλοιφή μέχρι να γίνει σχεδόν διάφανη. Αυτό είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη στο γυάλισμα με αλοιφαδόρο στην προσπάθεια να γυαλίσουμε μεγαλύτερη επιφάνεια από αυτή που πρέπει ή από βιασύνη να τελειώσουμε πιο γρήγορα.
Ιδανικά το μέγεθος της επιφάνειας που θα δουλεύετε κάθε φορά θα είναι περίπου 6 φορές το μέγεθος του σφουγγαριού. Στην αρχή ξεκινάμε με αργή ταχύτητα για να αυξήσουμε σταδιακά σε υψηλότερες ταχύτητες κάνοντας πολλαπλά περάσματα για να τελειώσουμε ξανά σε ένα πέρασμα αργή ταχύτητας. Επίσης τα περάσματα δεν πρέπει να είναι βιαστικά αλλά να κινούμαστε με το μηχάνημα αργά επιτρέποντας στην αλοιφή να δουλέψει.
Ο κανόνας αυτό μπορεί να αλλάξει εαν δουλεύετε αλοιφές ενός βήματος μιας και αυτές έχουν σχεδιαστεί να δουλεύουν για περισσότερο χρόνο προκειμένου να πετύχουν το επιθυμητό φινίρισμα.
Η επιλογή των κατάλληλων υλικών για μια εργασία και εαν θα χρειαστεί 1 ή παραπάνω στάδια γυαλίσματος απαιτεί να γίνουν μερικές δοκιμές πριν ξεκινήσετε. Αυτό θα σας γλιτώσει από χρόνο καθώς και να πάρετε σωστές αποφάσεις για το αποτέλεσμα που θέλετε να πετύχετε.
Σαν γενικό κανόνα κάνουμε δοκιμή με το λιγότερο δυνατό επιθετικό συνδυασμό (π.χ. λεπτή αλοιφή με μαλακό σφουγγάρι) και εαν δεν μας καλύπτει το αποτέλεσμα ανεβαίνουμε σιγά σιγά σε συνδυασμούς με περισσότερη κοπτική δύναμη μέχρι να βρούμε αυτό που ταιριάζει στην περίπτωση μας.
Kατηγορίες
Monthly Archive
Topics